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Arne Jacobsen
1902 - 1971

 


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Arne Jacobsen was a Danish architect and designer, exemplar of the "Danish Modern" style. Among his architecturanal Bank building in Copenhagen, The Royal Danish Embassy in Knightsbridge, London as well as a number of town halls and other buildings in his native Denmark. Jacobsen has created a number of highly original chairs and other furniture. He has received several international distinctions and medals. Many of Jacobsen's furniture designs have become classic, including the Ant chair from 1952 and the Swan and the Egg which were both designed for the Radisson SAS Hotel. Jacobsen is, however, perhaps best known for the Model 3107 chair of 1955, known also as the "Number 7 Chair" which has sold over 5 million copies. The Number 7 chair is perhaps best known for being the prop used to hide Christine Keeler's nakedness in Lewis Morley's iconic portrait of 1963. Morley just happened to use a chair that he had in the studio, which turns out to have been a copy of Jacobsen's design. Since then, Number 7 chairs have been used for many similar portraits imitating the pose. His other visible contribution to pop culture in the media is his flatware design , with right- and left-handed spoons in the movie 2001: A Space Odyssey, picked for the film because of its "futuristic" design. St Catherine's College, Oxford, his interpretation of a quadrangle-based college, has all the requisite elements: a quad centered on a lawn (a circle with one or two Cedar of Lebanon trees), student rooms (laid out in two long rows), a garden, a dining hall and SCR, Master's Lodgings, and a "feature" (in this case, a lily pond). His creativity did not end there, however. A fastidious perfectionist, he also designed the original flatware, all of the furniture in the rooms, the locks and keys, the door handles, the sinks, the taps, and all the lights. Though only staircases 1 and 2 have the original and completed design (and his entire design originally was more extensive, with a three-story layout), the metal shower stalls and bathrooms are intact. It is also notable that the original paving is almost perfectly parallel and perpendicular to the buildings despite 30 years of wear. Many of the furnishings and fixtures Jacobsen designed for St. Catherine's are considered classics of modern design, represented in galleries around the world. Jacobsen's work for St. Catherine's College is now a Grade 1 Listed Building , the highest designation available for architecture in England.


Arne Jacobsen è stato un architetto e designer danese. Il primo periodo della sua attività si svolse in patria, durante il quale vinse il primo premio al concorso dell'Akademisk Arkitektforeningen per una «casa del futuro» progettata con F. Lassen . Successivamente si trasferì in Svezia, dove si occupò soprattutto di design di tappezzerie e stoffe. Tornato in Danimarca partecipò a numerosi concorsi, ottenendo nel 1961 il Grand Prix d'Architecture et d'Art.
La caratteristica più rilevante dell'architettura di Jacobsen consiste in un perfetto equilibrio fra le istanze perseguite dai movimenti d'avanguardia degli anni venti (De Stijl, Bauhaus) e la tradizione costruttiva e formale dell'architettura danese. Ne deriva una mediazione interessante fra la purezza volumetrica e la netta caratterizzazione delle superfici, ottenuta grazie all'uso del mattone a vista e del legno strutturale, del tetto inclinato, del dimensionamento delle finestre in piccoli pannelli quadrati; tutti elementi che riuscì ad elaborare anche grazie alla stretta amicizia con Gunnar Asplund. Le più interessanti opere di questo periodo sono il complesso di Bellevue presso Copenaghen (1930-1935) che comprendeva un nucleo residenziale, un teatro, i bagni, con eleganti cabine e chioschi, un ristorante; la Casa Stelling a Copenaghen (1937-1938) e i municipi di Aarhus (1939-1942, in collaborazione) e di Sollerod (1940-42). Il periodo successivo a quello del conflitto mondiale, caratterizzato da un pressoché totale isolamento, fu per Jacobsen di grande incertezza e solo con il progetto delle case a schiera Soholom (1946-1950) egli confermò la sua posizione di primo piano tra gli architetti danesi suoi contemporanei. Opere successive sono la scuola di Munksgard (1952-1956), il palazzo Jespersen (1955) e il palazzo SAS (1959), ambedue a Copenaghen, e il municipio di Rodrove (1955), nei quali è evidente un avvicinamento alla lezione di Mies van der Rohe. Negli ultimi anni, ormai architetto di fama internazionale, ricevette numerosi incarichi all'estero: il St.Chaterine College a Oxford (1960-1964), il palazzo del parlamento di Islamabad, in Pakistan (1962), una casa di cura, il municipio e un teatro a Castrop-Rauxel, in Germania (1966-1967), gli uffici della HEW ad Amburgo (1970) e l'ambasciata danese a Londra (1970-1977).