Forniture per arredo di interni
QUALITY is our MISSION
La QUALITA' come OBIETTIVO
CONTACT


Charles Eames
1907 - 1978

 


art.012

art.011

art.009


Charles Eames has played a truly unique role in the design sphere: as from 1940 he and his wife Ray revolutionized the way in which we view each thing. Part of the secret behind their success, was the fact that the elements that they chose never derived from the world of art. Only a place like Los Angeles, with its liberated cultural climate and its debates on European values, could accept such a hedonist and eccentric design concept.
His greatest success was in 1940 when he designed the winning chair at the "Organic Design in Home Furnishings" competition, for the Modern Art Museum, in collaboration with Eero Saarinen. The chairs were exhibited at the museum in 1941, and proved highly innovative in their use of moulded multi-layer in a shell shape, not in a single direction as in the case of Aalto or Breuer, but in two directions thereby creating a true three-dimensional “sculpture”.


Charles Eames occupò una posizione unica nel mondo del design: a partire dal 1940 lui e sua moglie Ray Eames provocarono una svolta nel modo in cui noi guardiamo ogni cosa. Una parte del segreto del successo degli Eames fu che gli elementi che scelse non derivavano mai dal mondo dell'arte. Forse solo Los Angeles, con il suo ambiente culturale libero e i suoi dibattiti sui valori Europei, poteva sostenere un approccio al design così edonista ed eccentrico.
Il suo primo maggior successo arrivò nel 1940 quando, in collaborazione con Eero Saarinen, creò il designer della sedia vincente alla competizione "Organic Design in Home Furnishings", per il Museo d'Arte Moderna. Esibite nel museo nel 1941, queste sedie furono innovative nel loro uso del multistrato modellato a forma di conchiglia, non in una direzione come in Aalto o Breuer, ma in due direzioni per creare una vera "scultura", un effetto tridimensionale.